تمامیت خواهی !

 

در جامعه‌ای که حکومتش توتالیتر (تمامیت خواه) است سیاست هرگز انتزاعی نمی‌شود، به صورت نیرویی خشن، بی‌رحم و آشکار باقی می‌ماند که تمام چند و چون زندگی ما را تعیین می‌کند: چه بخوریم، چه بپوشیم، چه طور زندگی کنیم و . . . چنین حکومتی مثل یک بیماری همه‌گیر، مثل کرونا، هیچ کس را مستثنی نمی‌کند. تناقض در اینجاست که این دقیقا همان روشی است که حکومت توتالیتر با آن دشمنانش را می‌پروراند: شهروندان سیاسی شده. انقلاب مخملی فقط حاصل کار سیاستمداران سطح بالا نیست، بیش از آن حاصل آگاهی شهروندان معمولی است که آلوده‌ سیاست شده‌اند!

در این حکومت برای رسیدن به منافع و ارزش های تعریف شده در همین بستر، به ناچار باید با قدرت ارتباط مستقیم داشت، راه گریزی وجود ندارد! در غیر این صورت چه بخواهید و چه نخواهید راه موفقیت از میان انبوهی از فیلترهای به وجود آمده و هفتاد خان! نظام می گذرد. تو در تویی که برای پایش و پردازش دقیق شماست تا اگر بویی از شهرت و قدرت و ثروت به مشام رسید آنهایی که باید نیز سهیم و رفیق قافله شوند. پالایش موفقیت در حکومت توتالیتر اتفاق می افتد تا فردی کم نام و نشان و بی اتصال به بدنه، نتواند برای خودش پایگاه و فضایی مردمی و قدرتمند ایجاد کند و اگر بنا به هزاران اتفاق و دلیل، شخصی از تمام خان ها گذشت و به جایگاهی رسید او را با هر ترفند ممکن به بیراهه و گمنامی هدایت می کنند!

راه های برون رفت از توتالیتریسم پیچیدگی های مختلف و ظرایف خاصی دارد و عملا نسخه از قبل تعریف شده ای برای آن تجویز نشده ولی با آگاهی و دانایی لازم، تلاش برای بروز آن منجر به وقایع برجسته و انقلاب های گوناگونی در طول تاریخ بشریت شده است.

خارج شدن از دایره کنترل حکومت به نوعی که کنش های شما عملا تاثیری مخرب بر آنها نداشته باشد امریست که خیلی با مخالفت مواجه نمی شود ولی اگر به گونه ای از حیطه کنترلی خارج شوید که در حین آسیب زا بودن برای توتالیتری، نتوانند آن را مدیریت کنند آنگاه به سادگی بر تابیده نمی شود...

سعی کنید همیشه با قدرت در مسیر خود گام بردارید و در صورت مواجه شدن با موانع توتالیتری، نوع حکومت خود را تغییر دهید!